Ogólnopolski Festiwal Gier Matematycznych
„Matematyka to królowa nauk” – pewnie nie raz słyszeliście to stwierdzenie i zastanawialiście się dlaczego tak jest? Praktycznie w każdej sytuacji życiowej towarzyszą nam liczby. Wydaje się zatem, że trudno byłoby nam dzisiaj znaleźć dziedzinę życia, w której nie stosujemy matematyki. Na potrzebę uczenia się tego, na ogół nielubianego przez uczniów przedmiotu, Pionkolandia organizuje Ogólnopolski Festiwal Gier Matematycznych, dzięki któremu uczenie się matematyki stanie się przyjemnością.
Pewnie zastanawiacie się jak to jest możliwe? Z pomocą przychodzą nowoczesne gry planszowe, których fundamentem jest matematyka. Uczniowie bardzo chętnie siadają do tego typu rozrywki, a grając podświadomie uczą się matematyki i logicznego myślenia.
Organizowany przez Pionkolandię Festiwal Gier Matematycznych, w którym rywalizować będzie 30 szkół podstawowych z całej Polski w logiczno-matematyczne gry planszowe, odbędzie się 5 grudnia 2016 roku w Sztumie. Każda szkoła wytypuje 4 reprezentantów, którzy będą walczyć o miano najlepszej w Polsce szkoły w gry matematyczne. Odbędzie się 6 turniejów gier: Pentago, Rummikub, Superfarmer, Fikolo, Kod Faraona i Hexx.
Warto dodać, że każda szkoła, która zgłosiła się do turnieju otrzymała bezpłatnie na własność wszystkie wymienione gry. Było to możliwe dzięki wsparciu głównego sponsora Festiwalu – Fundacji mbank oraz wydawnictwom: Egmont, Foxgames, G3, Granna, Lucrum Games i TMToys.
W skrócie o grach festiwalowych :
Kod Faraona – wydawnictwo G3. To prosta gra matematyczna, w trakcie której uczestnicy wykonują cztery podstawowe działania: odejmowania, dodawania, mnożenia i dzielenia wykorzystując do tego dwie lub trzy cyfry na wyrzucanych kościach, aby dopasować jeden z wyników do kafelków skarbu. Pozwala to zdobyć wartościowe kafelki skarabeuszy ułożone na planszy, a następnie zdobyć upragniony skarb. Gra świetnie wpisuje się naukę matematyki, ćwiczy umiejętność czterech podstawowych działań królowej nauk.
Fikolo – wydawnictwo Lucrum Games. Gra w kolory i kształty, które są rozmieszczone w układzie 3 na 3 na stole. Każdy z graczy stara się odnaleźć układ i dopasować rozmieszczenie kolorów lub kształtów do karty zadań. W Fikolo wszyscy grają jednocześnie. Wygrywa gracz, który zdobędzie najwięcej symboli na kartach zadań. Fikolo to świetny trening bardzo istotnej umiejętności: wyobraźni przestrzennej.
Superfarmer – wydawnictwo Granna. To jedna z najstarszych polskich gier, stworzył ją profesor matematyki Karol Borsuk w czasie II wojny światowej. Gra cieszy się ogromną popularnością na całym świecie. Uczy rachunku prawdopodobieństwa i prostych działań matematycznych. Gracze wcielają się w rolę właścicieli farm zwierzęcych hodując, wymieniając i gromadząc różne zwierzęta (króliki, owce, krowy, świnie, konie i dwa rodzaje psów). Zwycięzcą jest osoba, która zbierze co najmniej po jednym z każdego rodzaju zwierząt (z wyjątkiem psów).
Rummikub – wydawnictwo TM Toys. To jedna z najbardziej znanych i popularnych gier świata, zdobyła wiele wyróżnień i nagród w tym najbardziej prestiżową – Spiel des Jahres w 1980 roku. Fenomen tej gry tkwi w prostocie, łatwych zasadach i szybkiej rozgrywce. Gra ma ogromny potencjał edukacyjny, służy integracji i jednocześnie rozwija na wielu płaszczyznach – kreatywność, spostrzegawczość i logikę, stanowiąc idealne narzędzie do nauki matematyki dla dzieci.
Hexx – wydawnictwo Foxgames. Każdy z graczy otrzymuje po 15 kart i stara się dołożyć je do kart leżących na stole najszybciej, jak to możliwe. Wygra ten gracz, który pierwszy pozbędzie się wszystkich swoich kart. Co ważne wszyscy grają jednocześnie. To prosta gra logiczna, oparta na grze w Domino.
Pentago – wydawnictwo Egmont. To znakomita gra logiczna dla 2 osób, nagrodzona m. in. przez Mansę. Gracze na przemian układają na planszy po jednej kulce w swoim kolorze. Po umieszczeniu kulki, gracz musi obrócić jedną z czterech części planszy o 90°, zmieniając w ten sposób układ ułożenia kulek na planszy. Wygrywa ten z gracz, który jako pierwszy ułoży 5 swoich kulek w jednym rzędzie.
Podczas Festiwalu wszystkie drużyny rywalizują i zdobywają punkty dla szkoły. Te drużyny, które zgromadzą ich najwięcej po 6 turniejach otrzymają bogaty zestawy gier planszowych.
I miejsce – gry planszowe o wartości 1000 zł dla szkoły
II miejsce – gry planszowe o wartości 500 zł dla szkoły
III miejsce – gry planszowe o wartości 300 zł dla szkoły
Organizowany Festiwal Gier Matematycznych służy wspieraniu edukacji uczniów, ale co najważniejsze ma na celu ukazanie gier planszowych jako nowoczesnego środka dydaktycznego i wychowawczego dzieci (pedagogizacja przez gry). Pragniemy wnieść swój wkład w dyskusję o przyszłości edukacji w Polsce, w to, jak powinna wyglądać współczesna szkoła, jakie nowoczesne środki dydaktyczne powinna wykorzystywać. Pedagogizacja przez gry, to innowacyjna edukacja, która ma na celu rozwój dzieci i młodzieży za pomocą nowoczesnych gier planszowych.